Obsah
Účast na projektu VIP III - RAMPS
Středisko výchovné péče v Černovicích se od března 2012 účastní projektu VIP III - RAMPS:
Obecné činnosti:
Cílem práce odborného poradenského pracovníka Střediska výchovné péče je poskytovat služby školám, které povedou k zlepšování klimatu tříd, vytváření zdravého klimatu a atmosféry v dynamice školní třídy. Role poradenského pracovníka střediska je tedy proinkluzívní a prointegrační.
Specifické činnosti:
- Zajišťuje poradenskou podporu a péči pro žáky s poruchami chování, v jejich riziku nebo v riziku jejich rozvoje na spolupracujících školách.
- Orientuje se zejména na poskytování poradenských (speciálně pedagogických nebo psychologických) služeb zaměřených na prevenci a řešení poruch chování a s tím související problematikou.
- Poskytuje individuální a skupinové poradenství školám, žákům a rodičům při snižování rizik spojených se vznikem a rozvojem poruch chování.
- Vykonává činnosti intervenční tak, aby působil/a preventivně a zabraňoval/a rozvoji sociálně patologického nebo rizikového chování.
- Při své práci spolupracuje s pedagogy škol, pomáhá vytvářet preventivní programy škol a zvláště pak pomáhá metodicky vést pedagogy spolupracujících škol v oblasti prevence a zvládání projevů žáků s poruchou chování.
- Podílí se na realizaci adaptačních pobytů.
- Zajišťuje pro školy v případě potřeby rodinnou terapii.
- Zpracovává metodiky, podílí se na vytváření podkladů pro definované výstupy z projektu, který mu zadá metodik pro Střediska výchovné péče.
- Zpracovává podklady pro :
1) Inovaci metodiky pro práci pedagogů se žáky s poruchami chování
2) Metodiku diagnostické a intervenční práce ve středisku výchovné péče
3) Zprávu o vyhodnocení účinností a efektivity smluv s rodiči u žáků s poruchami chování
4) Programy preventivní péče v rámci systému včasné intervence ve školách
5) Vydefinování úlohy středisek výchovné péče v systému podpory škol.
- Účastní se programů DVPP.
- Odborný poradenský pracovník SVP je metodicky řízen metodikem pro střediska výchovné péče.
Další specifické činnosti:
Příprava na konzultační, poradenské a intervenční práce
- Příprava individuálních konzultací pro učitele, výchovné poradce, metodiky prevence, rodiče a žáky, děti a studenty v oblasti výchovy a vzdělávání při rozvoji poruch chování u žáků nebo za účelem snižování rizika jejich vzniku
- Vyhodnocování realizovaných krizových intervencí pro žáky, děti a studenty, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce žáků, příprava konzultací zaměřených na zpracování krize a vyhodnocování výsledků této práce zaměřených pouze a spojených s problematikou poruch chování u žáků a studentů
- Příprava a vyhodnocování výsledků speciálně pedagogických nebo psychologických služeb žákům a studentům s poruchami chování, zákonným zástupcům žáků a pedagogickým pracovníkům spolupracujících škol
- Příprava specializovaných programů pro třídní kolektivy za účelem vybudování zdravého klimatu ve třídách
Konzultační, poradenské a intervenční práce
- Konzultace s pedagogy, rodiči a žáky (a studenty) zaměřené na přípravu a naplňování individuálních výchovných plánů (nebo smluv s rodiči)
- Konzultace (individuální, skupinové) s žáky, rodiči a pedagogy zaměřené na problematiku integrace žáka s poruchou chování do běžné školy
- Realizace krizových intervencí pro pedagogické pracovníky, zákonné zástupce žáků, žáky a studenty v případech výskytu rizikového chování nebo jinak závažného chování zaměřených na zpracování krize
- Participace na vedení specializovaných programů pro oblast spolupráce třídního učitele se třídou za účelem vytvoření zdravého klimatu
Příprava na metodické práce a vzdělávací činnost
- Příprava metodických informací a forem metodické pomoci třídním učitelům v oblasti problematiky zvládání rizikového chování u žáků nebo projevů poruch chování
- Příprava besed a osvěty pro zákonné zástupce žáků, prezentační a informační činnost v oblasti rizikového chování
Metodická práce a vzdělávací činnost v oblasti poradenské podpory a péče pro žáky s poruchami chování, v jejich riziku nebo v riziku jejich rozvoje
- Poskytování metodické pomoci třídním učitelům
- Realizace besed a osvěty pro zákonné zástupce žáků, prezentační a informační činnost
- Participace na přípravě a realizaci adaptačních programů
Jiné aktivity
- Dokumentace, administrativa
- Konzultace s metodikem
- Účast na pracovních poradách střediska výchovné péče
- Koordinace poskytování poradenských služeb žákům mimo školu, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními včetně OSPOD a nestátními neziskovými organizacemi
- Další vzdělávání
- Publikační činnost, prezentace školy, školní média, publicita VIP III-RAMPS
- Informační činnost o vlastní odborné práci